رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در پاییز پیش‌رو در حد نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود، گفت: در کل شرایط بارش‌ها در سال آبی‌جاری با کاهش حدود ۲۱ درصدی نسبت به سال آبی گذشته بهتر بود. اما برخی مناطق مانند تهران و خراسان رضوی با کاهش بارش شدیدتری مواجه شدند.
 رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در پاییز پیش‌رو در حد نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود، گفت: در کل شرایط بارش‌ها در سال آبی‌جاری با کاهش حدود ۲۱ درصدی نسبت به سال آبی گذشته بهتر بود. اما برخی مناطق مانند تهران و خراسان رضوی با کاهش بارش شدیدتری مواجه شدند.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، سال آبی‌ جاری در حالی به روزهای آخر می‌رسد که شهروندان در بسیاری از مناطق کشور با تنش آبی مواجه هستند. ‌با این حال شرایط در مناطق مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است و در برخی مناطق نیز شهروندان شرایط بهتری را تاکنون سپری کرده‌اند.

 وضعیت سدهای کشور ‌در درک بهتر شرایط مناطق کشور از نظر خشکسالی کمک کننده است. براساس آخرین  گزارشی که در این خصوص منتشر شده، شرایط 16 سد کشور نگران کننده است، زیرا‌‌ درصد پرشدگی مخازن آنها کمتر از 20 درصد برآورد شده.

در این گزارش تاکید شده است که تا پایان مرداد میزان ‌آب ذخیره پشت سدهای کشور به حدود 24 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب رسیده. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان حدود 21 میلیارد و 180 میلیون متر مکعب بوده است. به همین دلیل می‌توان گفت آب ذخیره شده پشت سدهای کشور حدود 16 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.‌

با این حال شرایط در برخی سدها نگران کننده است، زیرا حجم آب ذخیره شده در آنها به کمتر از یک پنجم ظرفیت‌شان رسیده است‌. برای نمونه می‌توان به‌ سدهای لار، ماملو، وشمگیر، رودبال‌داراب، طرق، دوستی، 15 خرداد، خداآفرین، ستارخان، بارون، سفید‌رود، نهرین، چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان، شهید رجائی، تنگوئیه ‌سیرجان و ساوه اشاره کرد که درصد پرشدگی مخازن آنها کمتر از 20 درصد است.

بهتر از پارسال اما...

 کاهش ۲۱ درصدی بارش‌ها | شرایط نگران کننده ۱۶ سد

در این بین شرایط در برخی مناطق کشور نگران کننده‌تر است، برای نمونه در سد وشمگیر ‌لرستان و سد رودبال داراب در فارس تقریبا آبی باقی نمانده و  میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان حدود 4 درصد و سد لار در تهران نیز حدود 5 درصد گزارش شده است.

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره شرایط منابع آب در سال جاری و سال آبی گذشته به جام جم آنلاین می‌گوید:‌ تقریبا می‌توان گفت وضعیت سال آبی جاری مشابه سال آبی گذشته است. اما در کل شرایط اندکی از سال گذشته بهتر بوده است‌.

آن طور که او توضیح می‌دهد، میزان کمبود بارش‌ها در سال آبی جاری حدود 21 درصد برآورد می‌شود، این درحالی است که در سال آبی گذشته این عدد حدود 27 درصد گزارش شده بود.‌‌

وظیفه ادامه می‌دهد: اما فراموش نکنیم که در برخی مناطق شرایط ناگوارتر از سال آبی گذشته است، برای نمونه امسال بارش‌ها در تهران حدود 41 درصد زیر نرمال بود. اما در سال آبی‌ گذشته این عدد‌ حدود 31 درصد بود. میزان بارش‌ها امسال در خراسان رضوی نیز حدود 53 درصد کمتر از نرمال بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در کل وضعیت بارش‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته بهتر است، می‌گوید: شرایط منطقه‌ای اما متفاوت است و برخی نقاط کشور امسال وضعیت ناگوارتری نسبت به سال آبی گذشته تجربه کردند.

‌وظیفه در پاسخ به این پرسش که براساس پیش‌بینی‌ها سال آبی آینده چگونه‌ خواهد بود؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: ‌به نظر می‌رسد در پاییز پیش‌رو شرایط بهتر خواهد شد و‌ میزان بارش‌ها در حد نرمال یا فراتر از نرمال باشد.

به گفته وی شهروندان در مناطق غربی کشور در پاییز پیش‌رو بارش‌های بیشتری را تجربه خواهند کرد‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها